Energie vergelijken & Energienieuws

Elektrische auto als stroomvoorziening

Elektrische auto als stroomvoorziening

Elektrische auto als stroomvoorziening

De opkomst van de elektrische auto brengt ons meer dan alleen een milieuvriendelijker alternatief. Een van de meest innovatieve ontwikkelingen in deze sector is bidirectioneel laden, een technologie die het mogelijk maakt de elektrische auto in te zetten als een mobiele energiebronnen. In de toekomst zullen steeds meer nieuwe elektrische auto's de mogelijkheid hebben om bidirectioneel te kunnen laden. Op het moment kunnen helaas slechts enkele modellen dit.


Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden, of Vehicle-to-Grid (V2G), maakt het mogelijk voor elektrische auto's om niet alleen stroom te ontvangen, maar ook terug te leveren aan het net. Dit heeft grote voordelen, vooral voor huishoudens met zonnepanelen. Je kunt de auto opladen op het moment dat stroomprijzen laag liggen en vervolgens de stroom weer terugleveren aan de woning op momenten waarop de stroomprijs hoog ligt. Heb je zonnepanelen? Dan kun je ook nog eens op zonnige momenten de opgewekte stroom opslaan voor in de avonduren.

Verder kan bidirectioneel laden uitkomst bieden bij het stabiliseren van ons stroomnet. Het stroomnet barst namelijk uit zijn voegen tijdens piekuren. Als veel huishoudens tegelijkertijd veel energie gebruiken, kunnen elektrische auto's helpen om deze piekbelasting op te vangen. Dit vermindert de druk op het net en helpt mogelijke stroomuitvallen te voorkomen.


Lang niet alle auto's geschikt voor bidirectioneel laden

Helaas is het zo dat het overgrote deel van de elektrische auto's nog niet in staat is om stroom terug te leveren. Producenten van elektrische auto's hebben al wel aangegeven toekomstige modellen te gaan voorzien van deze mogelijkheid. Op het moment zijn slechts enkele modellen geschikt voor bidirectioneel laden. Hier zijn enkele voorbeelden van modellen die al wel bidirectioneel kunnen laden:

De Nissan Leaf en Nissan EV200 kunnen terugleveren aan het net dankzij de CHAdeMO-stekker. Deze stekker zal echter na 2025 waarschijnlijk niet meer in Europa gebruikt worden, als er overgestapt wordt naar de CCS-standaard​​.

De Mitsubishi PHEV Outlander kan ook terugleveren aan het net, door het gebruik van dezelfde CHAdeMO-stekker.

Hoewel Tesla's de mogelijkheid hebben om terug te leveren aan het net, is deze functie nog niet actief. Tesla hoopt bidirectioneel laden in de komende twee jaar uit te kunnen rollen voor zijn gebruikers.

0 reactie(s)

  • Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel. Plaats jij de eerste?

Reageren